Lettertype moet slechtziende kinderen helpen met lezen

HASSELT/SINT-TRUIDEN - Ann Bessemans (25) uit Sint-Truiden krijgt voor haar doctoraatsstudie een subsidie van 15.000dollar van Microsoft. De doctorandus aan de PHL voert onderzoek naar een lettertype dat het leesproces van kinderen die slecht zien, moet stimuleren

Ann Bessemans zoekt uit of een bepaald soort lettertype het lezen bij slechtziende kinderen kan verbeteren. 'Voor beginnende lezers is het al moeilijk om de abstracte tekens te decoderen en in klanken om te zetten. Voor kinderen met een visuele functiebeperking gaat dat nog moeilijker en vooral trager. Het gebeurt vandaag dat kinderen met een visuele beperking een leesachterstand oplopen op een normaalziend kind en door die achterstand in het buitengewoon onderwijs terechtkomen. Ik onderzoek welke parameters een letter moet hebben, zodat ook kinderen met een visuele functiebeperking de letter in een oogopslag zien, kunnen onthouden en gemakkelijk kunnen omzetten.'

De doctorandus stelde negen parameters op die letter per letter uitgetest moeten worden. 'De zorginstellingen in België en Nederland waren enthousiast en wilden graag meewerken aan het onderzoek. Orthopedagogen helpen met de selectie van een testgroep. Alleen zij kunnen de medische dossiers inkijken. Dat kost allemaal geld natuurlijk. Maar helaas had ik geen geld om de testen te starten. Ik heb in het totaal zeven subsidiedossiers ingediend. Helaas is typografie bij veel mensen onbekend. Anderen zijn dan weer van mening dat er al zo veel letters bestaan. Voor een wetenschappelijke beurs was het onderzoek te kunstzinnig, voor kunstprojecten dan weer te wetenschappelijk', zegt Ann.

Tot de Microsoft-afdeling ClearTyp & Advanced Reading Technologies het onderzoek in handen kreeg. Ze reikt een research grant uit. Dat betekent dat Ann Bessemans meteen het geld krijgt en meteen kan beginnen met de testen. 'Ook Microsoft is benieuwd en toch laten ze me vrij. Ze hebben niet op voorhand al geëist dat de letter van hen is als het onderzoek positief blijkt te zijn.'

Ook Ann zelf is erg benieuwd. 'Ik ben van opleiding grafisch ontwerper, maar ik heb altijd een passie voor letters gehad', zegt ze. 'Volgend jaar zullen de eerste testresultaten bekend zijn en dan start ik met de ontwikkeling van de letter.'

Kizzy Van Horne - http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=3P24BKR5&word=functiebeperking