Tweede Artikel

Meest 'gekleurde' mensen op Eén en Vijftv
Van alle grote Vlaamse zenders brengt Eén het meeste mensen van andere origine in zijn non-fictie-programma's, namelijk zo'n 17 procent. Drie jaar geleden was dit slechts 11 procent. Canvas en VTM scoren slecht, Vijftv opvallend goed.

11 procent
Alle Vlaamse zenders tonen gemiddeld 11 procent mensen met een andere huidskleur in hun non-fictieprogramma's, een cijfer dat sinds de meting in 2004 gelijk is gebleven. Eén staat onveranderd op één met 17 procent, gevolgd door Vijftv met 15,3 procent. VTM zakt van 8 naar 6 procent.

Fictie
In fictieprogramma's is het verschil vooral merkbaar in het soort rol dat de andere gekleurde medemens toebedeeld krijgt. Op de VRT-schermen zijn allochtonen meestal te zien in alledaagse en maatschappelijke settings, terwijl dat allochtonen op de commerciële zenders vaker worden opgevoerd in komedie en misdaad.

Te weinig vrouwen
Dit jaar werd ook onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van vrouwen, ouderen en mensen met een zichtbare functiebeperking (een visuele of motorische handicap bijvoorbeeld) op het Vlaamse scherm. De verhouding man-vrouw is absoluut in onevenwicht, met een overwicht (60 procent) aan mannen.

VIJFtv is de enige uitzondering: daar krijgen we 55 procent vrouwen te zien en 45 procent mannen. De zender is dus niet alleen een zender voor vrouwen, maar ook door vrouwen.

Onzichtbare gehandicapten
Mensen met een zichtbare functiebeperking komen relatief weinig aan bod op het Vlaamse scherm: zo'n 1,4 procent Bij Eén ligt dat percentage wel hoger, op 2,3 procent. Dat percentage is wellicht volledig te wijten aan het programma Zonnekinderen, dat mensen met een fysieke beperking toont.

Ook ouderen zijn ondervertegenwoordigd op de Vlaamse zenders. Slechts 3 procent van alle personen op tv is een senior, terwijl deze groep tot 17,8 procent van de bevolking uitmaakt.

Controle
Dat blijkt uit de Monitor Diversiteit 2007 van de VRT. De VRT maakte er een punt van dat de zender 'een afspiegeling' van de diversiteit in Vlaanderen moest zijn. Via de Monitor Diversiteit controleert de zender zichzelf én andere zenders op dat vlak.

BELGA, Meest 'gekleurde' mensen op Eén en Vijftv in: Het Laatste Nieuws, 14/12/07.